roll on/video I
video av 24 konstnärer, 11 juni 1999 på Panora i Malmö

sammanställt av Christina Erman Widerberg och Annelie Nilsson.


roll on/video Del I

Madeleine Oldeman
Nära ögat 2 min




Cecilia Sering och Cecilia Qvarnström
Mankemang, paketet del 1. 10 min
1994
Handlingen utspelas kring en situation med ett paket i en vardaglig, triviell miljö. Det framgår ej exakt vad innehållet i paketet är eller varför handlingen utförs. Berättelsen har en essens av en kriminalroman. Det är ej en linjär berättelse utan handlingen är oändlig.
Samma berättelse är berättad utifrån fyra perspektiv, filmat, redigerat och manipulerat på olika sätt för att därigenom visa fyra olika upplevelse nivåer.
Filmen är en del av ett pågående samarbetsprojekt mellan Cecilia Qvarnström och Cecilia Sering.


David Krantz
Tinnitus tripp 3:50 min
1998
Filmen bygger på några enkla photoshop-bilder som jag har använt till att skapa ljudet, ljudet har jag sedan använt för att styra effekter och filter på själva filmen, därefter har jag lagt till en historia.

Reklam 0:34 min
ett försök att göra en färgglad reklamfilm med bilhandlaregenskaper.

Evil 1:10 min
rätt och slätt en ond film.

Collage 00:18 min
en sliten titel, men vad fan
filmen bygger delvis på slumpmässig sampling från TV.

Det var en sådan där jobbig dag då håret var alldeles elektriskt... 00:31min
1998
För ca 10 år sedan såg jag för första gången Adolf Hitler i färg. Jag blev förvånad över min reaktion, det var någonting med mina associationer med min barndoms S-8 filmer. Annars var man ju mest van vid att se Hitler i svart/vitt skrika som värst på något riksmöte.

Katarina Kvarnsjö
Ögonvittnen 2 min 1998
The Sparkle of Youth 1:30 min 1998
Sad Turn 1:40 min 1999
Det är upplevelsen av korta ögonblick filmerna handlar om. I "the Sparkle of Youth" kan man säga att det är associationer kring att uppleva det som händer som bra, i "Ögonvittnen" är det någon som gör ett tankeexperiment, om slump och orsak och verkan.

Magnus Ottertun
Tillfälligheter 5 min
1999
"Det finns egentligen inte någon särskild anledning att berätta någonting. Jag gör det för att jag har lust. Vad jag berättar är inte så viktigt, det är en tillfällighet. Kanske borde man ta en promenad i solskenet eller frosta av frysen. Jag tror emellertid att tillfälligheten har sina rötter och att den kan växa till att se ut som något väldigt avsiktligt och menat. Kanske blir den avsiktlig och menad, av en ren tillfällighet, eller så är det bara på det viset som man upplever det. Efteråt."

Mia Olsson
I Sommarnatten 1999
Ca 4 min
Handlingen opererar kring en dualitet i stämning, trygghet och utsatthet i olika vardagliga miljöer.

FLAMMINA

Teenager med The Nykels 1 min
NOSSEBRO SHOOTINGS 6:40 MIN
Social plastic 3:20 min
1997
The ultimate collection of hope and despair...some like it hard and some like it harder. The penetrators of media and society! Flammina investigates social structures..human relations, social plastics, Flammina don´t think, therefore they ARE! This video collection are actual recordings of every persons demochratic right to belive in what they think! Not what they know.

David Skoog
Pull pull pull 00:23 min
1999





Christina Erman Widerberg

What will I do, when you are gone? 17 min
1998
s-8 / video
Filmens sekvenser är bitvis långa, ibland svepande över öde landskap, ibland en cirklande kamera i ett rum. Rörelse skapar tid, minne och historia, samtidigt som knyckigheten i s-8 -an skapar pauser. Det finns flera teman i filmen resan, barnet, familjen.



roll on/video Del II


Marit Lindberg
Snacka om drömmar 9 min
1999
Jag delgav tre skådespelare tre av mina drömmar och bad dem göra dem till sina. Scenen är filmad i en enda tagning och skådespelarna är inte bekanta med varandras historier. Två av berättelserna framförs som verkliga händelser, den tredje och sista som det den är - en dröm.

Malin Eriksson
The Sheep 2min
1999
Till tonerna av Baccaras I love you til I die presenterar jag denna tuggande tacka för er.

Gunnar Sandin
From European Histories 1 min
1999
Videon är en i en serie koncentrerade historiska förlopp. Texterna, dvs. de framhållna replikerna, är en slags nationella proklamationer, som refererar ibland till punktvisa faktiska händelser, ibland till sammandragna statliga inställningar i ett längre händelseförlopp. De är dock aldrig exakta citat utan historiska repliker, där "historisk" måste förstås som något som genomgått en tolkning.

Lisa Strömbäck
real real gone 3 min
är en sång av van morrison på plattan enlightenment som jag tror kom nittio. i mars nittiosex när jag gjorde denna video spelades real real gone fortfarande om och om igen inne i min hjärna, när jag kom in i en period av otakt, dvs när världen utanför och innanför mig själv hade olika tempo.
nu är det nittionio, och jag har just haft en period av invändig långsamhet, när allt omkring mig går i rasande fart och jag måste ta till någon skyddsåtgärd. då upptäckte jag att van morrison inte sjunger för mig mera. jag spelade plattan, men den satte sig ändå inte fast. den tiden är alltså förbi och nu är jag så nyfiken på vad som skall komma i stället. jag är säker på att det kommer en ny sång för det är väl det som musik är till för?

Andreas Bertilsson

1 - 6 5:50 min
1999
1-6 är uppbyggd av 6 stycken korta filmer som innehållsmässigt är fristående från varandra. Det som förenar dem är den med speakerröst berättade historien som i alla filmerna är den bärande och pådrivande stommen. Bildmaterialet fungerar som korta illustrationer till handlingen och är underordnad texten.
Filmerna tar alla avstamp i olika vardagssituationer som efterhand spetsas till för att fokuseras på den detalj eller händelse som fick mig att komma ihåg just den historien.
Med 1-6 har jag försökt spåra de olika situationernas förutsättningar för att på så sätt kunna sätta fingret på när och varför de blev absurda eller fantastiska.

Madeleine Oldeman
Horsewoman song 2 min
1999






Cecilia Sterner

Förmörkelsen 5:30 min
1999
Mannen berättade för henne hur det såg ut då han blev blind.
-Det var som att droppa bläck i ett vattenglas.


Martin Widerberg

KISS ME DEADLY 7:50 min
1998
Martin Widerberg försöker undersöka flykten. Är det en aktiv handling eller en reaktion på någonting annat? En blandning av det egna och distanserat i klassisk film noir tradition.

Gertrud Alfredsson

SPACE - JAG 5:20 min, 1998
Space-jag handlar om att visualisera kosmos - att ta sig igenom, att göra film av måleri - avfyra ett fyrverkeri- använda det yttre för att berätta om det inre - att fånga världen. Space-jag är en kärleksförklaring.

The Nykels
Dokumentär 9 min
1998
Producerad av Lasse Stenberg, frilancefilmare som också gjort filmproduktioner om dansband bl a Perikles. The Nykels har gett ut "100 people in London", "Gustav Vasa was a fucking rebel" och "it was a fight". The Nykels består av Sminky, Fosfor Oswald och Andy W.

Ulf Carlsson

Köttets vrede 20 min
1989


VIDEOINSTALLATIONER visas på andra våningen och i baren.

Alexander Gutke
Speed of mind 1998
Videoanimation, visas i baren.

Dag-Are Haugan
En leketöysbil brenner konstant på en bilbane. Bilbanens form danner et evighetstegn. Videon leker også litt med selve kunstvideo-mediet, den er en ultimat video-loop, og bilens mekaniske bevegelser kan minne om selve framdriften av videobåndet i videospilleren.

Anna Ekman
Maybe there is a tiger under my floor
1997
En film som tar sin utgångspunkt i ett märke i mitt golv, format som en tiger. Jag började undra vad som fanns under, kanske ett inspärrat djur vars ränder trängde upp genom mitt golv. Jag gick ner en trappa och ringde på.

Annelie Nilsson
MARS 1997
1999
Videon visar på olika sätt att hantera det pågående och mångskiftande berättelseflöde som ständigt skapas runt omkring oss.