Under flera år har mitt arbete på olika sätt undersökt hur historiska
företeelser påverkar och förändrar hur vi ser på samhället och på de
bilder som vi ständigt rör oss kring. Utgångspunkten har varit
kopplingen mellan modernismen och kolonialismen och på vilket sätt
dessa har påverkat dagens geopolitiska positioner. Personligen har jag
främst fokuserat på frågor som rör migration och gränsdragningar och då
inte bara i territoriell mening utan också som kulturella diskurser. Ett
exempel är verket Svenska Mått (Passagemätningar) från 2001 där jag
mätte tre Svenska gränser (passområderna i Helsingborg, Malmö och
Göteborg) och därefter presenterade det som arkitektritningar över de
olika passområdena.
I mitt konstnärskap har jag ofta haft abstrakta element som en bas för att lyfta dessa frågor. I
denna ambivalenta position har frågorna möjlighet att sträva åt olika
håll men fortfarande behålla sin kritiska blick, också tanken om det
neutrala i det abstrakta har varit en utgångspunkt som har fascinerat
mig. Linjens strävan efter det perfekta skapar också det normativa, det
som på olika sätt definierar världen och skriver dess historia. Diskussionen
om våld har varit närvarande i senare verk, då representerad snarare
som en underliggande känsla av stillastående våld där jag genom
upprepningar och abstraktioner försökt markera min ambivalens. Verken
ställer frågor om våldets förmåga / icke förmåga till förändring samt
ifrågasatt den på många sätt problematiska bilden av den politiska
aktivisten i media.
|
|
|
|