Lars Brunström arbetar med installationer och mekaniska animerade skulpturer.
Bildtexer: Bild 1 och 2. Sjöfarare, Galleri 21, Malmö. Det första rummet är tomt förutom ett vattenfyllt akvarium som är monterat i taket. Vattenytan sätts i rörelse av en liten vågmaskin, p.gr. av att den är belyst ovanifrån ser man vattnets rörelse reflekteras i rummet. I ett angränsande rum visas en film Seafarer, den inleds med att en liten gul ubåt är under nedstigning, långsamt sjunker den ner till något okänt. Väl nere söks botten av, också det en mycket långsam färd. En dialog mellan de två besättningsmännen löper genom filmen där deras frågor om vad som kan finnas där blandas med djupangivelser och rapporter om båtens kondition. En katastrof antyds och kameran flyter upp och registrerar samtidigt sin resa upp till ytan igen mot ljuset.
Bild 3 och 4. Berg En maskin projicerar ett berg som består av ett fint rutnät på en rund horisontell mattskiva. En röd och en grön bild är parallellt belyst underifrån. En betraktare som tittar igenom de fast monterade filtrerade glasen läser ihop bilderna och uppfattar en tredimensionell bild av det långsamt roterande berget. Ett verk om perception där betraktaren blir den sista delen i detta aggregat. Dokumenterad från utställningen Origo, galleri 21, Malmö.
Bild 4 och 5. Väg En modell av ett landskap, ett utsnitt av naturen som mäter ca. fyra gånger en och en halv meter. En landsväg löper i mitten utmed denna rektangulära men oregelbundna form. Tre skalenliga gatlyktor lyser upp vägen och landskapet i ett annars mörkt rum. Den kastar ljus på sig själv och skapar sin egen sfär. Ett eget universum, en annan tid och på en helt annan plats. Det är en bild av ett minne eller snarare får den representera ett minne. Modellen är så stor att man nästan inte kan gå runt den. Vägen i modellen är statisk man kan bara låta blicken färdas på den, hur fort som helst men aldrig särskilt långt. Men när man befann sig där tedde sig vägen oändlig. Man visste inte när detta kapitel skulle ta slut i ens liv så landskapsmodellen breder ut sig i stor skala så pass att man inte kan inrymma hela bilden i synfältet. Det som annars är så vanligt i modellsammanhang är ju just överblickbarheten. Den föreställer inte något särskilt minne utan kanske en sekvens ur en uppväxt. Ett ospecifikt folktomt landskap gör den också till en allmän väg. En bit väg som kan befinna sig var som helst, en plats betraktaren kan placera i tid och rum där den hör hemma.
Bild 7 och 8. Sengångare En mekanisk skulptur av ett djur. Det rör sig hängande i en cirkelformad skena som är monterad i taket. Till skillnad från vägen som är en frusen bild, har den förmågan att röra sig, långsamt och sävligt, men den rör sig framåt hela tiden för egen maskin, i sin egen takt, nu. Fri på så sätt att den inte är bunden av någon sladd utan hämtar sin näring genom sin beröring av sin cirkulära bana, samtidigt låst vid den begränsade värld som levererar den kraft den behöver för att fortsätta sin promenad. Konstruktionen är inte endast någon bild av en tidigare sedd sengångare, den är något annat än ett resultat av en naturstudie. Den är ett mekaniskt objekt. Sengångaren tar plats och är i naturlig storlek, dess egen storlek, ett tecken på att den befinner sig i nuet, ett presens. Vägen är ett minne, en modell. Dessa två verk utgjorde min avgångsutställning tempus.
|
|
|
|